De meest gestelde vragen over duurzame diesel tijdens Contacta

Van 7 t/m 9 november 2017 stond De Pooter Olie met een stand in het Zeeuws-Vlaams Paviljoen bij Contacta: dé netwerkbeurs van Zuidwest Nederland en Vlaanderen. Tijdens de beurs vertelden we de bezoekers o.a. over de duurzame diesel. Hieronder lees je de meest gestelde vragen en antwoorden.

Wat is duurzame diesel?”
Onze duurzame diesel, genaamd Ssynfuel+, is een fossielvrije brandstof. In tegenstelling tot reguliere diesel is Ssynfuel+ niet gemaakt van aardolie, maar van plantaardige afvaloliën. Deze plantaardige oliën dienen éérst een voedseldoel gediend te hebben. Het principe ‘food for fuel’ is niet wenselijk. Simpel gezegd wordt er van natuurlijk afval brandstof gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan gebruikt frietvet. Het raffinageproces is uniek: er wordt gebruikgemaakt van het hvo-principe. Er is sprake van een ‘hydrotreated vegatable oil’. De grondstoffen worden verhit, waardoor gasvorming ontstaat. Dit gas condenseert en wordt omgezet in een synthetische diesel.

“Waarom zouden we overstappen op duurzame diesel?”
Het gebruik van de duurzame diesel draagt bij aan een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering. Je bespaart fors op de uitstoot van CO2. Bovendien is de brandstof emissiearm:

  • 9%       minder stikstofoxide (NOx)*
  • 24%     minder koolmonoxide (CO)*
  • 30%     minder koolwaterstoffen (HC)*
  • 33%     minder roet & fijnstof (PM)*
  • 89%     minder kooldioxide (CO2)*

* Bij oudere type motoren (Euro 0 – 4) is de reductie van de emissies nog fors hoger.

Ssynfuel+ is EN15940 genormeerd en biologisch afbreekbaar. Naast milieuvriendelijk is de brandstof ook technisch beter. Ssynfuel+ heeft een hoogwaardigere kwaliteit dan reguliere diesel. Dit leidt tot een schonere motor en minder onderhoud. De brandstof is vrijwel reukloos en het hele jaar door winterbestendig.

Is er sprake van bacterievorming?”
Ssynfuel+ is een ‘droge vloeistof’, zoals dat in vaktermen wordt genoemd. Dit betekent dat de diesel geen water opneemt, wat de kans op bacterievorming minimaliseert. Ook na opslag blijft de kwaliteit van de diesel constant.

“Waarom is CO2-reductie een reden om over te stappen op duurzame diesel?”
Je verlaagt de impact van de bedrijfsvoering op het milieu. De gerealiseerde CO2-reductie vergroot de kans op o.a. een CO2-prestatieladder certificering. De CO2-prestatieladder is een instrument voor bedrijven om hun CO2-uitstoot in kaart te brengen. Het gaat om CO2-bewust handelen in de eigen bedrijfsvoering en bij het uitvoeren van projecten. Dankzij de CO2-prestatieladder certificering maakt een bedrijf meer kans op aanbestedingen waarbij eisen op het gebied van emissiereductie van toepassing zijn. Een hoge score op de CO2-prestatieladder wordt in het aanbestedingsproces met een concreet voordeel beloond. Ook qua profilering op het gebied van mvo kan het productgebruik voordelen bieden.

“Hoe wordt de CO2-reductie aangetoond?”
Elke levering is voorzien van een ISCC-EU certificaat, waarmee een bedrijf bij organisaties als Lean & Green, de CO2-prestatieladder en de SKAO kunnen aantonen wat zij feitelijk hebben gereduceerd.

ISCC is een  wereldwijd toonaangevend certificatiesysteem voor het aantonen van de duurzaamheid en broeikasgasvermindering voor diverse soorten biogrondstoffen en bio-energie. Ze worden ook wel de ‘bewaker van de duurzaamheidsketen’ genoemd. Zij zien erop toe dat de Europese richtlijnen met betrekking tot duurzame brandstoffen worden nageleefd.

“Welke bedrijven gebruiken het al?”
Bedrijven in de grond-,weg- en waterbouw, overheid en semioverheid, bedrijven in de sectoren transport, landbouw, scheepvaart en industrie.

“Wat is het verschil tussen GTL en Ssynfuel+?”
GTL is niet hernieuwbaar. Het is een fossiele brandstof, want de gebruikte grondstof is aardgas. Omwille van deze reden is GTL niet ISCC-gecertificeerd. Ssynfuel+ daarentegen is gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën. Ssynfuel+ ruimt afval op. De brandstof is hernieuwbaar, emissiearm,  CO2-reducerend en ISCC-gecertificeerd.

“Waar is het product verkrijgbaar?”
Het product wordt in homebase installaties of via een mobiele tank geleverd.

“Wat is het verschil tussen Ssynfuel+ en Eco2Fuel+?”
De Eco2fuel(+)-productenlijn bestaat uit blends van Ssynfuel+ en reguliere diesel. De hoeveelheid bijmenging van Ssynfuel+ in diesel bepaalt de CO2-reductie. Afhankelijk van de wensen van de klant is een Ssynfuel+ of een Eco2fuel(+) het meest interessant. Klanten die zeer hoge CO2-besparingen willen doorvoeren, kiezen eerder voor Ssynfuel+. Indien een lagere besparing voldoet, kiest een klant eerder voor een product uit de Eco2Fuel(+)-lijn.

Informatie
Voor meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek kunt contact opnemen met De Pooter Olie via het e-mailadres info@depooterolie.nl of het telefoonnummer 0115-613438. Wij denken graag met u mee.

De meest gestelde vragen over duurzame diesel tijdens Contacta

Van 7 t/m 9 november 2017 stond De Pooter Olie met een stand in het Zeeuws-Vlaams Paviljoen bij Contacta: dé netwerkbeurs van Zuidwest Nederland en Vlaanderen. Tijdens de beurs vertelden we de bezoekers o.a. over de duurzame diesel. Hieronder lees je de meest gestelde vragen en antwoorden.

Wat is duurzame diesel?”
Onze duurzame diesel, genaamd Ssynfuel+, is een fossielvrije brandstof. In tegenstelling tot reguliere diesel is Ssynfuel+ niet gemaakt van aardolie, maar van plantaardige afvaloliën. Deze plantaardige oliën dienen éérst een voedseldoel gediend te hebben. Het principe ‘food for fuel’ is niet wenselijk. Simpel gezegd wordt er van natuurlijk afval brandstof gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan gebruikt frietvet. Het raffinageproces is uniek: er wordt gebruikgemaakt van het hvo-principe. Er is sprake van een ‘hydrotreated vegatable oil’. De grondstoffen worden verhit, waardoor gasvorming ontstaat. Dit gas condenseert en wordt omgezet in een synthetische diesel.

“Waarom zouden we overstappen op duurzame diesel?”
Het gebruik van de duurzame diesel draagt bij aan een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering. Je bespaart fors op de uitstoot van CO2. Bovendien is de brandstof emissiearm:

  • 9%       minder stikstofoxide (NOx)*
  • 24%     minder koolmonoxide (CO)*
  • 30%     minder koolwaterstoffen (HC)*
  • 33%     minder roet & fijnstof (PM)*
  • 89%     minder kooldioxide (CO2)*

* Bij oudere type motoren (Euro 0 – 4) is de reductie van de emissies nog fors hoger.

Ssynfuel+ is EN15940 genormeerd en biologisch afbreekbaar. Naast milieuvriendelijk is de brandstof ook technisch beter. Ssynfuel+ heeft een hoogwaardigere kwaliteit dan reguliere diesel. Dit leidt tot een schonere motor en minder onderhoud. De brandstof is vrijwel reukloos en het hele jaar door winterbestendig.

Is er sprake van bacterievorming?”
Ssynfuel+ is een ‘droge vloeistof’, zoals dat in vaktermen wordt genoemd. Dit betekent dat de diesel geen water opneemt, wat de kans op bacterievorming minimaliseert. Ook na opslag blijft de kwaliteit van de diesel constant.

“Waarom is CO2-reductie een reden om over te stappen op duurzame diesel?”
Je verlaagt de impact van de bedrijfsvoering op het milieu. De gerealiseerde CO2-reductie vergroot de kans op o.a. een CO2-prestatieladder certificering. De CO2-prestatieladder is een instrument voor bedrijven om hun CO2-uitstoot in kaart te brengen. Het gaat om CO2-bewust handelen in de eigen bedrijfsvoering en bij het uitvoeren van projecten. Dankzij de CO2-prestatieladder certificering maakt een bedrijf meer kans op aanbestedingen waarbij eisen op het gebied van emissiereductie van toepassing zijn. Een hoge score op de CO2-prestatieladder wordt in het aanbestedingsproces met een concreet voordeel beloond. Ook qua profilering op het gebied van mvo kan het productgebruik voordelen bieden.

“Hoe wordt de CO2-reductie aangetoond?”
Elke levering is voorzien van een ISCC-EU certificaat, waarmee een bedrijf bij organisaties als Lean & Green, de CO2-prestatieladder en de SKAO kunnen aantonen wat zij feitelijk hebben gereduceerd.

ISCC is een  wereldwijd toonaangevend certificatiesysteem voor het aantonen van de duurzaamheid en broeikasgasvermindering voor diverse soorten biogrondstoffen en bio-energie. Ze worden ook wel de ‘bewaker van de duurzaamheidsketen’ genoemd. Zij zien erop toe dat de Europese richtlijnen met betrekking tot duurzame brandstoffen worden nageleefd.

“Welke bedrijven gebruiken het al?”
Bedrijven in de grond-,weg- en waterbouw, overheid en semioverheid, bedrijven in de sectoren transport, landbouw, scheepvaart en industrie.

“Wat is het verschil tussen GTL en Ssynfuel+?”
GTL is niet hernieuwbaar. Het is een fossiele brandstof, want de gebruikte grondstof is aardgas. Omwille van deze reden is GTL niet ISCC-gecertificeerd. Ssynfuel+ daarentegen is gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën. Ssynfuel+ ruimt afval op. De brandstof is hernieuwbaar, emissiearm,  CO2-reducerend en ISCC-gecertificeerd.

“Waar is het product verkrijgbaar?”
Het product wordt in homebase installaties of via een mobiele tank geleverd.

“Wat is het verschil tussen Ssynfuel+ en Eco2Fuel+?”
De Eco2fuel(+)-productenlijn bestaat uit blends van Ssynfuel+ en reguliere diesel. De hoeveelheid bijmenging van Ssynfuel+ in diesel bepaalt de CO2-reductie. Afhankelijk van de wensen van de klant is een Ssynfuel+ of een Eco2fuel(+) het meest interessant. Klanten die zeer hoge CO2-besparingen willen doorvoeren, kiezen eerder voor Ssynfuel+. Indien een lagere besparing voldoet, kiest een klant eerder voor een product uit de Eco2Fuel(+)-lijn.

Informatie
Voor meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek kunt contact opnemen met De Pooter Olie via het e-mailadres info@depooterolie.nl of het telefoonnummer 0115-613438. Wij denken graag met u mee.